Skip to content

Johan Norberg i Metro om mig och svartlistningen

18 april, 2012

Johan Norberg, en av våra internationellt sett mest uppmärksammade och erkända idédebattörer, skrev för ett år sedan en kolumn i Metro om Finansinspektionens svartlistning av mig. Rubriken var ”Kafka ringde och begärde tillbaka sitt manus”. Nu, efter Kammarrättens dom, har han följt upp den texten. Jag publicerar länk nedan.

http://www.metro.se/kolumner/en-kamp-ur-ett-rattsovergrepp/EVHldr!dOd1S6X2jdcus/

2 kommentarer
  1. Ex HQ backoffice anställd permalink

    Som fd HQ medarbetare känns det skönt att läsa allt du skriver om FI. Vi vanliga knegare led och slet för att få ihop allt och gjorde allt som FI begärde men ändå så drog de tillståndet fastän vi gjort exakt vad FI krävde av oss! FI satte sig i ett rejält klister pga div felbeslut som de försöker mörka så att de inte blir nedlagda. Ingen på FI hade nog räknat med de konsekvenser som blev ute på marknaden då tillståndet drogs in. En annan fråga jag ställt mig ofta är varför FI nekande Nordea att köpa upp HQ med Carnegie (vars tillstånd drogs in 2008) fick köpa HQ??

    • Jag tror som du att FI inte hade en susning om vilka konsekvenserna skulle bli när de drog in tillstånden för HQ Bank. Och jag vet hur extremt hårt ni alla i personalen slet dels under sommaren 2010, dels den förskräckliga helgen och veckan då Banken höll stängd och var en hårsmån från konkurs. Det är min mycket bestämda uppfattning att Finansinspektionen inte ville att vi skulle nå en lösning under helgen utan aktivt blockerade alla försök och alla transaktioner i den riktningen. FI ville att likvidatorn skulle ta över. Vad de inte förstod var vilka enorma risker de därmed utsatte kunder, personal och hela den svenska finansmarknaden för.

Kommentera

