Skip to content

Om Carolina Neurath och SvD Näringslivs kampanj

13 april, 2012

Stackars, stackars Carolina Neurath… Hon har byggt hela sitt personliga varumärke på HQ och på att skandalisera oss som ingick i styrelsen, och inte minst mig.  Och vad händer? Kammarrätten ger Finansinspektionen på tafsen och sågar svartlistningen.

Vad gör då SvD Näringsliv? Funderar om tidningen möjligen hamnat lite snett i sin rapportering? Nädå, Carolina Neurath dammar av gammal skåpmat: ”brottsmisstankar”, grov brottslighet.

Carolina Neurath vet att misstanke är en teknikalitet, för att EBM alls ska kunna höra en person.

Carolina Neurath vet att EBM inte alls tror mig om att ha begått några grova brott, de tror mig inte om att ha begått något brott över huvud taget.

Men hon skriver i ond tro – och publicerar samma dag som Kammarrätten kommer med sitt avgörande.  Resultatet ser ni här.  Vad säger det om journalistiken på SvD Näringsliv?

http://www.svd.se/naringsliv/annu-en-misstankt-for-brott-i-hq-harvan_7005269.svd

13 kommentarer
  1. fd HQ anställd permalink

    Hej Pernilla
    Grattis till att du vann mot FI. Du och Stefan Dahlbo gjorde ett kanon jobb både för HQ och personalen under sommaren 2010. Kommer aldrig glömma när du gick runt och tröstade och pratade med alla anställda som mådde dåligt under ” helvetes veckan” vi gick igenom och hur du och alla andra kämpade.

    fd HQ anställd

    • Tack, vad rart! Jo, det var en förfärlig vecka som följde på Finansinspektionens beslut. Kriser av den omfattningen har förmågan att locka fram det allra sämsta men också det allra bästa ur människor. Jag har minnen från den veckan som jag helst skulle vilja glömma – händelser präglade av råaste egoism, hänsynslöshet och svek. Men jag bär samtidigt med mig fantastiska bilder, från botten av katastrofen, av djupaste solidaritet, medmänsklighet och kamratskap. Jag hoppas att du har ett bra, nytt jobb som du trivs med – och att inte ”helvetesveckan” satte för djupa spår. /Pernilla

  2. Mats Ensér permalink

    SvD och många andra medier har glömt bort sin roll att granska makten. I stället undervisar man folket och förföljer vissa medborgare. C Neurath slår fast i sin bok att namngivna personer begått brott. Detta gör hon långt innan åklagare har konstaterat hurivida det överhuvudtaget begåtts något brott. Efter att ha målat in sig i ett sådant hörn blir det troligtvis svårt att rapportera objektivt om innebörden av HQ-fallet t.ex. om Kammarrättens aktuella dom. Men vi får väl se om hon har ryggrad att skriva om hur den sågar FI’s agerande.

    • Hej Mats, nej tyvärr någon sådan ryggrad har hon inte visat. Tidningens näringslivsredaktion har ju också tagit en nästan religiös position för att Finansinspektionen är Guds ord. När detta ifrågasätts agerar man ännu mer fanatiskt. Men jag är ganska säker på att Carolina Neurath bittert kommer att få ångra somliga rader. Förr eller senare hinner verkligheten ifatt.

  3. Magnus Nilsson permalink

    Att Carlina Neurath får sitta och koka soppa på spik har hon sig själv att skylla för. Har inte läst hennes bok – det räcker med att läsa vad hon skriver. Hon har framtiden bakom sig – som svallerpressjournalist kommer det inte att vara någon i näringslivet som skulle våga säga ett ord
    som svar på hennes frågor. Hon kommer sannolikt aldrig ens att beviljas en intervju utan får sitta på SvDs kammare med sin Guldspade,Kristaller, glaspärlor och annat krimskrams som de delar ut till varandra på sina galor för inbördes beundran.

    • Hej Magnus,
      ja det kan man verkligen tycka. För egen del anser jag SvD Näringslivs kampanjjournalistik är under all kritik. När det gäller mig lade man först ut ”Pernilla Ström får upprättelse” (byggt på TT-telegrammet) på webben vid 11-snåret. Ett par timmar senare, vid 14-snåret, heter det i stället ”Pernilla Ström misstänkt för grova brott i HQ-härva” och dagens huvudnyhet – att jag fått rätt i Kammarrätten mot Finansinspektionen – göms undan i en text vars enda syfte verkar vara att ytterligare smutskasta mig. Och i papperstidningen dagen därpå är rubriken ”Friad och brottsmisstänkt”. Att en ung journalist i jakt på bildbyline – hon har visst visat stort intresse av personlig exponering redan innan hon blev journalist – går överstyr må vara förklarligt. Men vad gör hennes chefer? Hur kan Svenska Dagbladet tillåta en så uppenbart ensidig och grovt vinklad rapportering? SvD:s hysteriska angrepp på Revisorsnämnden sedan den kritiserat Finansinspektionen och friat revisorn är ju redan herostratiskt ryktbar…

    • Sigge permalink

      Klockrent svar

  4. Erik permalink

    Tack för en mycket intressant blog, och grattis till framgångarna! Det verkar som om din intressanta analys av kammarrättens dom har fallit bort?

  5. Mikael permalink

    ”– hon har visst visat stort intresse av personlig exponering redan innan hon blev journalist – ”

    Haha, en av de elegantaste förolämpningarna jag sett, riktigt snyggt.

  6. Pay-back time. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg: när jag är klar med den här bloggen kommer det att finnas många som inte kommer att vilja visa sig på stan utan lösnäsa och peruk….

  7. Anders.W permalink

    Grattis till vinsten mot FI! Du har vunnit mycket på det, men du tappar respekt när du attackerar ett barn på det här sättet. Det hade kunnat vara din dotter. Bara ett tips så Det ser rätt illa ut utifrån. Du skulle tjäna på att vara mer ”laid back”. De flesta tycker ändå gott om CN så jag tror inte man tjänar på att totalsåga henne du tappar nog många av dem som egentligen står bakom dig då! Kämpa vidare mot Fi, starkt gjort!

    • Anders, jag tycker att du omyndigförklarar henne när du skriver att hon är ett barn. Hon är trots allt 26 år gammal och verksam som journalist vid en av Sveriges största tidningar. Och där driver hon kampanj. Jag tycker inte det är alldeles oskyldigt när man som hon skriver mot bättre vetande och påstår om mig och andra att vi har begått grova ekonomiska brott. Jag vet inte hur laid back du själv hade varit i motsvarande situation?

Kommentera

