Skip to content

Nä, inte lätt att hålla koll på alla nollor…(repris)

13 april, 2012

/Jag blev uppmärksammad på att min text om HQ och hemsidan, som jag lade ut för några dagar sedan, hade försvunnit från min blogg. Jag vet inte om jag är så fumlig att jag deletat den på egen hand eller om sidan blivit hackad… Här kommer den i vart fall i repris./

Om jag vore en glad amatörsparare intresserad av aktier skulle jag förmodligen först gå till huvudkällan, bolagets hemsida. Om man gör det med HQ AB (dvs dagens HQ) står följande ordagrant att läsa – och har dessutom länge stått att läsa – på bolagets förstasida:

”HQ AB bedriver för närvarande inte någon operativ verksamhet. Bolagets aktie är noterad på AktieTorget AB. Antalet aktier uppgår till 690 813 200.”

Jag skulle där alltså se att bolaget uppger att det har nästan 691 miljoner utestående aktier.

Därefter skulle jag, som glad amatörsparare, förmodligen vilja kontrollera vad kursen stod i. Då skulle jag notera att HQ-aktien för tillfället handlas till 1,15 SEK. Det skulle alltså ge en marknadsvärdering av HQ AB om nästan 800 miljoner kronor.

Eftersom jag kanske också hört någon bekant säga att HQ är ett processbolag, skulle jag förmodligen tänka wow! Med ett processbolag avses, vilket också bekräftas på hemsidan, att bolaget inte driver någon verksamhet. Dess enda syfte och existensberättigande är att genom stämningar och hot försöka pressa så mycket pengar som möjligt ur revisorer, tidigare huvudägare och den förra styrelsen.

Mot den bakgrunden skulle jag, som glad amatörsparare, nog dra slutsatsen att de där ettriga advokaterna verkligen måste ha mycket på fötterna – och att det bara är en tidsfråga innan alla sköna skadeståndsmiljoner rullar in! Om bolaget värderades till 800 miljoner kronor så borde det ju betyda att marknaden bedömer att chansernaför nya HQ-styrelsen att vinna framgång i kommande processer är överväldigande goda. Det gäller inte minst mot bakgrund av att bolagets egna tillgångar är ytterst blygsamma…

Men…

Jag, som råkar kunna en del om HQ, inser att det ska stå 69 miljoner aktier, inte 690 miljoner. Och att det värde som marknaden sätter på HQ begränsar sig till under 80 miljoner kronor – alltså långt, långt under värdet på de utestående stämningar som nya HQ har spritt omkring sig (nästan tre miljarder kronor). Marknaden tror med andra ord inte alls att nya HQ ska röna framgång med sina rättsliga aktioner. Marknaden tycks till och med tvivla på att HQ ens ska ha råd att betala sina advokaträkningar – vilket är huvudskälet till att nya HQ-styrelsen anmält sina ”fiender” till höger och vänster till EBM, i hopp om att skattebetalarna ska stå förutredningskostnaderna.

Av någon underlig anledning har felet dock dröjt kvar på hemsidan under lång tid och potentiellt kunnat vilseleda en mängd godtroende amatörsparare. Ska vi tro att det är av misstag?

Med tanke på hur intensivt gamla HQ har nagelfarits, kan man tycka det är underligt att till exempel ingen inom journalistkåren har upptäckt att nuvarande HQ överdriver sitt värde med 1000 procent.

Jag hyser inga dubier om hur Christer Sandberg och hans kolleger hade agerat om det var någon annan som gått ut med vilseledande marknadsinformation på hemsidan och blåst upp värden med en faktor tio. Men i deras kretsar kvittar det kanske lika med en nolla mer eller mindre.

One Comment
  1. Mattias permalink

    Aktienantalet på HQ hemsidan är redigerat nu i alla fall… =) Ditt blogginlägg uppmärksammades snabbare än kvickt…

Kommentera

